Når du har valgt og udviklet navn og logo til din virksomhed, kan det måske virke som om du har alt, hvad du behøver for at påbegynde opbygningen et stærkt brand. Men et væsentligt – og ofte overset – strategisk element i branddimension er ”Tone of Voice”. Det er ganske enkelt dit brands personlighed. Det definerer og bestemmer, hvordan du kommunikerer til dine kunder i alle sammenhænge.
”Tone of Voice” er ikke hvad der siges, men hvordan det siges.
Hvis du f.eks. tænker på de brands, som du er mest imponeret over, så er det meget sandsynligt, at dét du husker om dem vil være en konsekvent og karakteristisk tone. Du vil sikkert have lettere ved at beskrive tonen end formulere den. Men prøv at holde øje med hvordan og hvad du føler, når du læser noget på deres hjemmeside eller læser den e-mail, de sender til dig, når du køber noget. De taler formentlig til dig i en ensartet og genkendelig tone. Du føler sandsynligvis det samme hver gang, du er i kontakt med dem.
Ethvert brand, der kan give dig en konsekvent positiv følelse, har fundet og udviklet sit ”Tone of Voice” optimalt.
Udvikling
Ønsker man en tydelig ”Tone of Voice” er det en både spændende og krævende udviklingsproces, men i sidste ende er udbyttet meget stort. Processen giver også nogle værdifulde sidegevinster udover ensartetheden, som f.eks. top-of-mind, relation, stærk platform for loyalitetskoncepter, optimal content markedsføring m.m.
En god følelse omkring et brand skaber interesse og sympati og de bedste forudsætninger for køb, opstart på en relation og på sigt loyalitet, hvis du formår at holde fast i din ”Voice of Tone”.
Følgende tre grundregler kan hjælpe dig på vej, hvis du går i gang med processen…
- Vær vedholdende og konsekvent i din eksekvering
- Vær autentisk
- Vær unik
Tilrettelægger man processen, så handler det først om at teste brandets styrke. I den proces er det efter min erfaring vigtigt at have en objektiv, modig og gerne uafhængig sparringspartner. Det kan være svært at være selvkritisk og ærlig omkring sit eget brands værdi, og for at undgå at det bliver lidt for meget ”ananas i egen juice”, er det godt hvis man bliver udfordret på det. Det betyder også, at man kommer til bunds i sit brands reelle styrke.
Efter analysedelen kommer den kreative del af processen. Den del af forløbet som mange elsker, inklusiv mig selv, hvor der arbejdes kreativt og samtidig strategiske med at udvikle de elementer, som skal definere brandets fremtidige ”Tone og Voice”.
Processen kan opdeles sådan
- Find et repræsentativt udvalg af dit materiale som udtrykker dit brand.
- Beskriv dit brands ”Tone of Voice” med 3 ord.
- Lav et ”brand voice” diagram, som scores på 4 parametre:
a. karakteristika ved brandets nuværende udtryk
b. Beskrivelse af det enkelte karakteristika
c. Hvad man må gøre med det karakteristika
d. Hvad man ikke må gøre med det karakteristika - Skab sikkerhed for at alle forstår udtrykket i praksis via eksempler.
- Brug ”Tone of Voice” diagrammet fortløbende. Både til at huske på forståelsen af brandets ”Tone of Voice” og for f.eks. at lave nye eksempler et par gange om året.
Det interessante ved processen er, at krydsfeltet mellem det strategiske og kreative åbner op for mange nye idéer og strategiske overvejelser. Så udover brandprocessen, bliver der skabt ny energi til nye muligheder og tiltag.
Denne lille artikel er ment som et bidrag til dine eventuelle overvejelser om at styrke dit brand, uanset om du skal udvikle en ”Voice of Tone” til et helt nyt brand, eller revitalisere et eksisterende brand. Husk, at designet af logoet er lige så vigtigt som ”Tone og Voice”.
Lad mig gerne høre om dine erfaringer og resultater med at arbejde med ”Tone og Voice”.