Når jeg taler med virksomheder, bliver jeg ofte spurgt:
• Hvordan skiller vi os ud fra konkurrenterne?
• Hvordan kan vi differentiere virksomheden fra andre virksomheder?
• Hvordan kan vi differentiere vores produkter eller service fra andres?
Måske genkender du disse spørgsmål?
Før du beslutter at differentiere virksomheden, produkter eller ydelser fra øvrige aktører i markedet anbefaler jeg, at du først får klarhed over, hvor virksomheden er i dag.
Mange virksomheder sidder desværre fast i fortiden eller har en fejlagtig opfattelse af egen situation. De tror, de er forskellige fra deres konkurrenter, når de i virkeligheden har og har haft en me-too strategi.
Uanset virksomhedens størrelse, er det afgørende at have et klart billede af det nuværende strategiske landskab og virksomhedens placering i det.
Først på dét tidspunkt kan du vurdere og beslutte, hvordan du kan differentiere virksomheden.
Prøv at stil dig selv disse spørgsmål:
• Kan jeg forklare min overordnede forretningsstrategi med et enkelt billede, som enhver ville kunne forstå?
• Er jeg klar over, hvilke faktorer og parametre min branche konkurrerer ud fra?
På det tidspunkt i processen er det f.eks. fint at gennemføre en benchmark i forhold til øvrige markedsaktører på udvalgte KPI’er.
Du kan også vælge at udarbejde et mere overordnet billede af situationen. Det kan gøres i fire strategiske fokusområder:
1. de konkurrencefaktorer som markedet konkurrerer om.
2. aktuelt niveau på tværs af disse faktorer – tilbyder konkurrenter mere eller mindre af en given faktor?
3. organisationens strategiske profil – hvad kan vi?
4. konkurrenters strategiske profil – hvad kan de?
Øvelsen er ikke kun god for en eksisterende virksomhed. Er det en nystartet virksomhed er det også meget effektivt, fordi det viser dig, hvad du vil være oppe imod, når du træder ind på markedet.
Husk, de bedste resultater kommer ikke tilfældigt!